Konspekt ten powstał przy opracowywaniu przeze mnie cyklu katechez poświęconych przeżywaniu Wielkiego Tygodnia. Zapoznaje on uczniów z genezą, zwyczajami Niedzieli Palmowej. Lekcja przprowadzona według tego konspektu została bardzo pozytywnie oceniona przez wizytatora. Cele dydaktyczne : -zapoznanie dzieci z genezą Niedzieli Palmowej ; -poznanie obrzędów związanych z tym świętem ; - kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem ; - kształcenie sprawności manualnej ; -systematyzowanie pojęć związanych z rokiem liturgicznym .
Cele wychowawcze : -kształtowanie postawy wdzięczności za nieustanną obecność Chrystusa wśród nas ; -kształtowanie umiejętności aktywnego włączania się w przeżywanie roku liturgicznego ; -podkreślenie radości płynącej z możliwości spełniania dobrych uczynków .
Cele operacyjne – uczeń powinien : -rozumieć określenie Wielki Tydzień; -rozumieć , dlaczego jest to najważniejszy tydzień dla chrześcijan ; -umieć nazwać dzień rozpoczynający Wielki Tydzień ; -wiedzieć, że Niedziela Palmowa rozpoczyna Wielki Tydzień; -wiedzieć ,dlaczego w Niedzielę Palmową przynosimy do kościoła palmy .
Formy pracy : -indywidualna , zbiorowa . Metody : -opowiadanie , rozmowa kierowana , indywidualne wypełnianie kart pracy , uroczyste czytanie Pisma Świętego , śpiew , zajęcia praktyczne .
Środki dydaktyczne : - podręcznik , karty pracy , magnetofon , płyta z pieśnią „Chrystus królem” , ilustracja przedstawiająca wjazd Jezusa do Jerozolimy , eksponaty palm wielkanocnych , materiały potrzebne do wykonania palemek .
Przebieg zajęć .
I . Wprowadzenie . 1 . Modlitwa – w chwili ciszy dzieci wzbudzają intencje , które chcą przedstawić Bogu w modlitwie , następnie wspólne odmówienie „Ojcze nasz”. 2 . Nawiązanie do zadania domowego – dzieci odczytują , jakie dobre uczynki udało im się wypełnić w każdym dniu minionego tygodnia .
II . Podanie prawdy . 1 . Zapowiedź tematu – dziś i na kolejnych katechezach porozmawiamy o bardzo ważnym tygodniu . Tydzień ten jest najważniejszy dla wszystkich ludzi , dlatego nazywamy go Wielkim Tygodniem , a każdy dzień tego tygodnia – Wielkim Dniem . Dziś dowiemy się , co wydarzyło się w niedzielę rozpoczynającą Wielki Tydzień . 2 . Dzieci wykonują ćwiczenie nr 1 w kartach pracy , polegające na odczytaniu zaszyfrowanej treści telegramu .
III . Pogłębienie wiadomości . 1. Aby dowiedzieć się , jak wyglądało przybycie Jezusa do Jerozolimy i jakim środkiem lokomocji Pan Jezus przybył do miasta , prosimy o wykonanie ćwiczenia nr 2 . Polega ono na dorysowaniu osiołka i palm . 2 . Uroczyste odczytanie fragmentu Ewangelii wg Św . Mateusza ( Mt 21 , 1-9 ) . 3 . Analiza tekstu biblijnego – pytania : -jak ludzie – mieszkańcy Jerozolimy witali Jezusa ? -dlaczego w taki właśnie sposób ? (wyjaśnienie znaczenia gałązek palmowych) Ludzie bardzo cieszyli się z przyjazdu Pana Jezusa . Chcieli nawet ogłosić Go swoim królem . Tę niedzielę , kiedy wspominamy wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy , nazywamy Niedzielą Palmową .(Wyjaśnienie , skąd pochodzi ta nazwa ) . Pamiątkę tego wydarzenia obchodzimy co roku , w ostatnią niedzielę Wielkiego Postu .W Niedzielę Palmową przynosimy do kościoła palmy . Cieszymy się , że Pan Jezus jest z nami . Palmy mogą być bardzo różne . (Demonstracja rożnych rodzajów palem ) . Palmy są na początku Mszy św. poświęcane .
IV. Interioryzacja . 1 . Wykonanie palemek – dzieci indywidualnie wykonują palemki z gałązek iwy oraz bukszpanu . 2 . Zachęcenie dzieci do pójścia w Niedzielę Palmową do kościoła z wykonanymi przez siebie palemkami .
V. Utrwalenie . 1.Dzieci odpowiadają na pytania : - o jakim wydarzeniu z życia Pana Jezusa dziś mówiliśmy ? -jak dziś nazywamy dzień , w którym wspominamy to wydarzenie ? -w jaki sposób obchodzimy Niedzielę Palmową ? -jak nazywamy tydzień , który rozpoczyna Niedziela Palmowa ?
VI .Zakończenie . . Modlitwa – jako podziękowanie za obecność Jezusa procesyjne przejście po klasie z palemkami ze śpiewem pieśni „Chrystus wodzem” .
W lekcji wykorzystano podręcznik do religii dla kl. I – „W domu Bożym i w rodzinie Jezusa” oraz karty pracy pod tym samym tytułem, autorstwa ks. J. Szpeta oraz D. Jackowiak, wydane przez Księgarnię Św. Wojciecha.
Środki dydaktyczne :
- podręcznik , karty pracy , magnetofon , płyta z pieśnią „Chrystus królem” , ilustracja przedstawiająca wjazd Jezusa do Jerozolimy , eksponaty palm wielkanocnych , materiały potrzebne do wykonania palemek .
Przebieg zajęć .
I . Wprowadzenie .
1 . Modlitwa – w chwili ciszy dzieci wzbudzają intencje , które chcą przedstawić Bogu w modlitwie , następnie wspólne odmówienie „Ojcze nasz”.
2 . Nawiązanie do zadania domowego – dzieci odczytują , jakie dobre uczynki udało im się wypełnić w każdym dniu minionego tygodnia .
II . Podanie prawdy .
1 . Zapowiedź tematu – dziś i na kolejnych katechezach porozmawiamy o bardzo ważnym tygodniu . Tydzień ten jest najważniejszy dla wszystkich ludzi , dlatego nazywamy go Wielkim Tygodniem , a każdy dzień tego tygodnia – Wielkim Dniem . Dziś dowiemy się , co wydarzyło się w niedzielę rozpoczynającą Wielki Tydzień .
2 . Dzieci wykonują ćwiczenie nr 1 w kartach pracy , polegające na odczytaniu zaszyfrowanej treści telegramu .
III . Pogłębienie wiadomości .
1. Aby dowiedzieć się , jak wyglądało przybycie Jezusa do Jerozolimy i jakim środkiem lokomocji Pan Jezus przybył do miasta , prosimy o wykonanie ćwiczenia nr 2 . Polega ono na dorysowaniu osiołka i palm .
2 . Uroczyste odczytanie fragmentu Ewangelii wg Św . Mateusza ( Mt 21 , 1-9 ) .
3 . Analiza tekstu biblijnego – pytania :
-jak ludzie – mieszkańcy Jerozolimy witali Jezusa ?
-dlaczego w taki właśnie sposób ? (wyjaśnienie znaczenia gałązek palmowych)
Ludzie bardzo cieszyli się z przyjazdu Pana Jezusa . Chcieli nawet ogłosić Go swoim królem .
Tę niedzielę , kiedy wspominamy wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy , nazywamy Niedzielą Palmową .(Wyjaśnienie , skąd pochodzi ta nazwa ) .
Pamiątkę tego wydarzenia obchodzimy co roku , w ostatnią niedzielę Wielkiego Postu .W Niedzielę Palmową przynosimy do kościoła palmy . Cieszymy się , że Pan Jezus jest z nami . Palmy mogą być bardzo różne . (Demonstracja rożnych rodzajów palem ) .
Palmy są na początku Mszy św. poświęcane .
IV. Interioryzacja .
1 . Wykonanie palemek – dzieci indywidualnie wykonują palemki z gałązek iwy oraz bukszpanu .
2 . Zachęcenie dzieci do pójścia w Niedzielę Palmową do kościoła z wykonanymi przez siebie palemkami .
V. Utrwalenie .
1.Dzieci odpowiadają na pytania :
- o jakim wydarzeniu z życia Pana Jezusa dziś mówiliśmy ?
-jak dziś nazywamy dzień , w którym wspominamy to wydarzenie ?
-w jaki sposób obchodzimy Niedzielę Palmową ?
-jak nazywamy tydzień , który rozpoczyna Niedziela Palmowa ?
VI .Zakończenie .
. Modlitwa – jako podziękowanie za obecność Jezusa procesyjne przejście po klasie z palemkami ze śpiewem pieśni „Chrystus wodzem” .
W lekcji wykorzystano podręcznik do religii dla kl. I – „W domu Bożym i w rodzinie Jezusa” oraz karty pracy pod tym samym tytułem, autorstwa ks. J. Szpeta oraz D. Jackowiak, wydane przez Księgarnię Św. Wojciecha.
Autor - Jolanta Wilk
|